Toimiva segmentointi ohjaa yritystoimintaa

Onko sinulla pk-yritys, joka havittelee kasvua, mutta ei tiedä miten se tulisi tehdä?

Usein yrityksen on mahdotonta tyydyttää kaikkien mahdollisten potentiaalisten asiakkaiden tarpeet ilman tarkkaan suunniteltua segmentointia. Korkeiden kustannusten vuoksi pk-yrittäjien on aivan turha lähteä kilpailemaan suurten yritysten rinnalle kaikista mahdollisista asiakkaista, kun yritys voisi keskittää toimintansa palvelemaan tietyn (itselleen tuottavimman) kohderyhmän tarpeita ja haluja. ”Kaikkea kaikille” – ajattelutapa hämmentää asiakasta ja ajaa lopputulokseen, jossa asiakas ei tunnista itseään kohderyhmäksi ja jättää sen vuoksi ostamatta.

Segmentoinnista ja segmenteistä keskustellaan useimmiten markkinoinnin yhteydessä, mutta yrityksen liiketoiminnan kannalta olisi tehokkaampaa, jos kohderyhmän tarpeet ja tiedostamattomat halut otettaisiin huomioon kaikessa liiketoiminnassa. Onko yrityksesi tutkinut kohderyhmänne haluja ja tarpeita? Ja vielä tärkeämpi kysymys: vastaako yritys näihin haluihin ja tarpeisiin? On ajanhukkaa piiloutua autotallin kätköihin suunnittelemaan tuotteita, joiden valmistuessa huomataan ettei niille ole tarvetta.

Parhaassa tapauksessa toimiva segmentointi ohjailee yrityksen liiketoimintaa onnistuneesti ja mahdollistaa sen kasvun, kun tuotteet tai palvelut menevät kuin kuumille kiville. Yrityksen tulee siis huomioida kohdesegmenttinsä tuotekehittelyssä, hinnoittelussa sekä viestinnässä, jotta vältytään ristiriitaisuuksilta, joiden vuoksi asiakas epäröi ja ei tästä hämmentyneisyyden vuoksi osta tuoteita tai palveluita. Eikö olekin loogista? Tälläinen yrityksen kohderyhmäkohdistettu strategia on myös huomattavasti kustannustehokkaampaa ja toimivampaa kuin se, että lähtisi satsaamaan useampaan kannattamattomaan kohderyhmään. Tutki siis yrityksesi segmenttisi ja räätälöi viestintäsi tehokkaaksi.

tl;dr
– Tutki mikä on yrityksellesi tuottavin segmentti ja tehosta toimintaasi niin, että se palvelee tämän kyseisen segmentin tarpeita.
– Älä tuhlaa aikaa, rahaa ja energiaa kannattamattomiin segmentteihin.