Mitä menetät, jos et keskity siihen missä olet hyvä? Part. 2

Tämä postaus on jatkoa tekstille “Mitä menetät, jos et keskity siihen missä olet hyvä? Part. 1”

Onko suomalaisen yrittämisen dilemmaan lääkkeitä?

Jos yrität tehdä kaikki asiat itse, et välttämättä kehity parhaaksi siinä missä olet oikeasti hyvä. Toisaalta myös keskittymällä vain omaan osaamiseensa, voi jäädä oppimatta puoliväkisin asioita, joista voisi olla hyötyä liiketoiminnallesi. Mutta onko se silti kaiken siihen kulutetun ajan arvoista?

Kerromme opettavaisen tositarinan: Tulimme törmänneeksi yrittäjään, joka oli ajautunut todella pahaan kriisiin. Muutamia vuosia sitten liiketoiminta kukoisti ja hän sai tehdä juuri niitä töitä mistä eniten piti ja sai työstään vielä kohtuullisen korvauksenkin. Kaikki meni mukavasti eteenpäin omalla painollaan. Ei ollut työhuolia. Töitä oli niin paljon kuin niitä ehti tekemään ja markkinointiin ei tarvinnut satsata lanttiakaan. Oikea yrittäjän unelmatilanne siis. Pikkuhiljaa työmäärä vähentyi ja yrittäjä joutui ottamaan henkensä pitimiksi vastaan kaikki mahdolliset urakat, olivat ne sitten mieluisia tai eivät. Nekin yleensä aina täysin alihintaan. Loppujen lopuksi oli tultu siihen tulokseen, että liiketoiminnan kannattavuus oli kääntynyt laskuun. Silloin kun olisi tarvinnut panostaa yritykseen seuraavaan askeleeseen ja markkinointiin, kassassa ei ollut rahaa panostaa mihinkään.

Monta kuluttavaa vuotta kului ja yrittäminen oli yhtä selviytymistaistelua, kunnes hän teki päätöksen, että nyt täytyy oikeasti tehdä jotain. Täytyy ottaa vaikka pankista lainaa, jotta saa yrityksen taas seisomaan omilla jaloillaan. Yrittäjä tiesi, että hänen liiketoimintansa oli tippunut jo pahasti kärryiltä nykyisestä kehityksestä ja hän tarvitsisi esimerkiksi uudet verkkosivut ja mainosmateriaalia takkuilevan myynnin tueksi. Seuraava kysymys olikin, että mitä se maksaa ja kuka sen tekee? Yrittäjällä ei ollut omaa tietopääomaa nykyaikaisten verkkosivujen valmistamisesta, saatika verkkomarkkinoinnin lainalaisuuksista ja vaikutussuhteista. Niin kuin monet samassa tilanteessa olevat, yrittäjä tukeutui muun muassa ilmoituspalveluihin, jonne hänkin jätti ilmoituksen.

Meidän ja kyseisen yrittäjän yhteinen tarina alkoi nimenomaan tällaisen palvelun kautta. Ensitapaamisella edustajallamme tapasi  erittäin miellyttävän yrittäjän, jolla oli silmiin pistävän lannistunut olemus. Jäi sellainen olo, että nyt on kysymys viimeisestä taistelusta. Mikäli tämä ei nyt onnistu, kaikki toivo on mennyttä. Kaikesta huolimatta yrittäjä jaksoi olla optimistinen. Keskustelimme hänen kanssaan pitkään mitä hän tarvitsee, mitä hänen osaamisensa tarkalleen on ja millainen on yrityksen historia. Keskustelimme myös tavoitteista ja tulevaisuuden suunnitelmista. Kävimme yhdessä läpi mm. tulevan verkkosivujen sisältöä, jonne olisi yrittäjän halujen mukaan pitänyt tulla kaikkea mahdollista maan ja taivaan väliltä.

Meillä oli siinä kohtaan kaksi vaihtoehtoa:

  1. Myötäillä asiakkaan ajatuksia ”joo tehdään vaan näin”, mutta olisiko mikään muuttunut, tuskin.
  2. Ehdottaa rohkeasti jotain sellaista mikä toisi lisäarvoa yritykselle ja mahdollistaisi selviytymisen.

Haastoimme tulevan asiakkaamme kertomaan enemmän. Yrityksen alusta ja niistä menestystekijöistä, joita hänellä silloin oli. Hän kertoi upeista projekteista, joita oli saanut toteuttaa julkisiin rakennuksiin. Hän näytti meille niistä ylpeänä kuvia ja lehtileikkeitä, joissa ihmiset olivat antaneet hyvää palautetta työn jäljestä. Silloin ymmärsimme, että olimme kohdannut yhden niistä monista pienyrittäjistä, joille hyvä työn jälki merkitsee paljon ja tyytyväiset asiakkaat luovat niitä tärkeitä onnistumisen tunteita. Lähdimme rohkeasti ehdottamaan yrittäjälle, että asemoidaan hänen liiketoimintansa uudelleen. Ei tarjota enää ”kaikkea kaikille” vaan segmentoidutaan, tehdään kustannustehokas markkinatutkimus, jossa kartoitetaan oikea kilpailutilanne ja rakennetaan sen jälkeen oikeat viestintävälineet työn toteutukseen. Käytännössä konseptoimme liiketoiminnan uudelleen.

Lopputulos oli häkellyttävä.

Ensimmäinen tilaus tuli viikoissa siitä kun yrityksen ilme, viesti ja tarjoama oli julkaistu. Puolessa vuodessa oltiin tultu siihen tulokseen, että entisellä yksin ahertavalla yrittäjällä oli palkattuna kuusi työmiestä ja tilauksia olisi enemmän kuin mitä pystyy ottamaan vastaan tällä kapasiteetilla. Ja tämä tarina jatkuu edelleen. Katteitakin on voitu nostaa, sillä kysyntä on ylittänyt tarjonnan. Olimme onnistuneet yhdessä.

Tarinan opetus on: aina voi aloittaa uudestaan ja valita oikea kumppani tekemään ne asiat puolestasi, joista ei tiedä mitään tai ei halua perehtyä, mutta jotka ovat silti liiketoiminnallesielintärkeitä. Kuka on se oikea kumppani?  Valitse sellainen kumppani, joka rehellisesti neuvoo ja opastaa sinua ymmärrettävästi. Hyvä kumppani tekee ehdotuksia ja ratkaisee ongelmia. Se on myös mukana toteutuksessa alusta loppuun asti ja on valmis jatkokehittämään liiketoimintaasi, jotta sinä voit onnistua.